W dużych firmach na to pytanie już dawno sobie odpowiedziano - jednak im mniejsza firma, tym mniejsza świadomość konieczności wykorzystania technologii jako warunku sprostania konkurencji, a więc przetrwania. W małych i średnich przedsiębiorstwach często brakuje też świadomości, że nowoczesne technologie (w tym te wykorzystujące tak zwaną sztuczną inteligencję) są dzisiaj dostępne kosztowo zarówno dla światowych gigantów, jak i małych lokalnych firm.
Dlaczego bez wykorzystania technologii cyfrowych żadna firma na dłuższą metę nie jest w stanie przetrwać? Ponieważ bez nich będzie miała wyższe koszty niż konkurenci dostarczający te same produkty czy usługi. Na przykład bez zastosowania technologii automatyzujących powtarzalną pracę (w księgowości, sprzedaży, marketingu, obsłudze reklamacji, etc.) będzie musiała po prostu zatrudnić więcej osób, a każdy pracownik kosztuje. Ten dodatkowy koszt będzie musiała uwzględnić w cenie - a klienci nie chcą płacić za coś, co nie stanowi o wartości produktu. Dlatego, jeśli nasz konkurent będzie w stanie zaoferować klientowi taki sam produkt lub usługę taniej dzięki swojej przewadze technologicznej, to taki klient dokona zakupu nie u nas, ale u naszego konkurenta!
Co więcej, pracownicy wspierani zaawansowanymi technologiami zostają uwolnieni od wykonywania prostych, powtarzalnych czynności, dzięki czemu wykorzystują swój czas na myślenie i rozwiązywanie problemów klientów. To sprawia, że produkt czy usługa konkurenta mającego przewagę technologiczną będzie nie tylko tańszy, ale też lepszy: dzięki krótszemu czasowi realizacji zamówienia czy reakcji na zapytanie ofertowe, lepszej komunikacji (chat boty), lepszemu rozpoznaniu potrzeb klientów dzięki analizie gromadzonych danych, personalizacji ofert itp.
Lepiej, żeby to Twoja firma była tą, która ma przewagę technologiczną nad konkurencją, niż odwrotnie, prawda?