Wykorzystanie poniższych technologii jest dzisiaj koniecznością w większości firm (oczywiście nie wszystkich, ale tych, które odpowiadają przedmiotowi działalności przedsiębiorstwa):
Chmura
Przeniesienie biznesu do firmowej chmury jest skokowym przeniesieniem firmy na wyższy poziom. Daje bowiem nowe możliwości współpracy zespołów, wymiany informacji, szybkiego dostępu do zawsze aktualnych wersji dokumentów elektronicznych, automatyzacji powtarzalnych procesów, komunikacji wewnątrz firmy oraz z jej klientami, analizy danych i mnóstwo innych.
Przykłady: Google Workspace, Microsoft 365
Systemy CRM
Systemy CRM (Client Relation Management) umożliwiają lepsze zarządzanie relacjami z dotychczasowymi klientami oraz skuteczniejsze pozyskiwanie nowych. Pozwalają też na analizę efektywności działań sprzedażowych, na podstawie której można sformułować wnioski co do poprawy stosowanych metod sprzedaży i marketingu. To zaś daje efekt w postaci lepszej relacji kosztów sprzedaży i marketingu do uzyskiwanych przychodów (czyli, mówiąc inaczej, niższego kosztu pozyskania nowego klienta lub też wyższego przychodu z jednego obsługiwanego klienta).
Przykłady: HubSpot, Pipedrive, Odoo, Microsoft Dynamic 365.
Automatyzacja marketingu
Automatyzacja marketingu jest sposobem na znaczne zwiększenie zasięgu dotarcia do nowych i obecnych klientów z ofertą, w atrakcyjnej, profesjonalnej formie, przy niewielkim zaangażowaniu czasu i nakładu pracy. Dla firm handlowych, szczególnie tych sprzedających do klienta detalicznego (a szczególnie przez kanał e-commerce) użyteczny będzie email marketing (automatyczne wysyłanie atrakcyjnie zredagowanych wiadomości email do odbiorców z określonej listy adresowej), a także social media marketing. Warto dodać, że dobre rozwiązania do email marketingu pozwalają na segmentację klientów i personalizację ofert dla poszczególnych segmentów w oparciu o dane z systemów analitycznych takich jak Google Analytics, wykorzystując do tego algorytmy tzw. sztucznej inteligencji, a także wspomagają tworzenie treści.
Dobrym przykładem zautomatyzowanego marketingu są mobilne aplikacje do programów lojalnościowych. Według danych ponad 60% konsumentów w Polsce korzysta przynajmniej z jednego programu lojalnościowego. Korzyści z takiego programu to większa lojalność klientów i wzrost częstotliwości dokonywanych przez nich zakupów. Programy lojalnościowe są również źródłem wartościowych danych o klientach, których analiza pozwala lepiej zrozumieć ich preferencje i zachowania zakupowe.
Firmy kierujące swoją ofertę do innych przedsiębiorstw (B2B) mogą również wykorzystać email marketing, ale szczególnie użyteczne w ich przypadku jest wykorzystanie narzędzi wspierających tworzenie spersonalizowanych treści, jak też wszelkiego rodzaju analiz danych, pozwalających np. na ocenę skuteczności działań marketingowych.
Przykłady: MailChimp, ChatGPT, Loyalty Starter
E-commerce
W przypadku większości produktów oraz wielu rodzajów usług rezygnacja z ich sprzedaży za pośrednictwem Internetu jest po prostu rezygnacją z istotnej części możliwego do uzyskania dochodu. Tym bardziej, że uruchomienie sprzedaży e-commerce jest dzisiaj bardzo proste, ponieważ istnieje wiele sprawdzonych, zaawansowanych i przystępnych cenowo rozwiązań pozwalających na szybkie wdrożenie tego kanału sprzedaży - nie tylko przez własny sklep online, ale przede wszystkim poprzez większość popularnych platform typu marketplace, jak Allegro czy Amazon.
Przykłady: Shopify, WooCommerce – szybkie uruchomienie sprzedaży online; Baselinker, Apilo - automatyzacja wystawiania ofert, zmian cen, obsługi posprzedażowej; Dealavo - porównanie cen do cen konkurencji w kanale e-commerce.
Cyberbezpieczeństwo
Niemal 50% użytkowników traci w ciągu roku dane. Ponad 60% firm, które utraciły dane, upada w ciągu 6 miesięcy od tego zdarzenia. 59% kopii zapasowych przechowywanych na zewnętrznych nośnikach nie jest zabezpieczonych przed dostępem niepowołanych osób. Według raportu Sophos z 2023 roku, globalny średni koszt odtworzenia danych po ataku ransomware wynosił około 1,85 miliona USD. 60% przedsiębiorstw nie posiada profesjonalnego rozwiązania do backupu.
Z powyższych powodów bezpieczeństwo systemów informatycznych i gromadzonych w nich danych powinno być kwestią priorytetową.
Przykłady: LastPass, 2FA, Veem, Xopero – minimalne ryzyko strat w wyniku utraty danych oraz szybkie wznowienie działania w przypadku awarii lub innego zdarzenia.